Tuntuuko että pinnoitteen ominaisuudet heikentyvät nopeasti?

Tuntuuko että maalipinta ei enää hylji vettä ja likaa?
Mikäli auton maalipinta ei tunnu kiiltävän tai hylkivän likaa ja vettä enään samalla tavalla kuin pinnoitteen laitettuasi, se ei tarkoita suoraan että pinnoite olisi kulunut pois. Monessa tapauksessa pinnoite on mennyt vain tukkoon kaikesta maanteillä esiintyvästä liasta kuten suolasta, raudasta, piestä ym tiukkaan jämähtävästä liasta.

 

Miten elvytän tukkeutuneen pinnoitteen?
Ylläoleva auto on käsitelty PURE:EST P1 suoja-aineella Marraskuun alussa. Viime pesusta on kulunut reilu kaksi viikkoa aikaa ja autolla on ajettu suolatuilla teillä, pakkas- ja vesikeleissä. Aloitetaan elvytys käyttämällä PURE:EST A2:sta sekoitussuhteella 1:15 pumppupullolla levitettynä.

 

PURE:EST A2 Emäksinen esipesuaine:
A2:sen avulla saadaan tiukempikin lika (myös maantiesuola) esipesuvaiheessa pois. A2 levitetään kauttaaltaan autoon ja annetaan vaikuttaa 2-3 min.

 

Parin minuutin jälkeen huolellinen huuhtelu vedellä. Tässä huomaa hyvin miten heikosti pinnoite toimii vaikka A2:lla saatiin näennäisesti suurin osa liasta maalipinnalta pois. Eli, vesi meinaa jäädä laattana pinnalle. Peli ei ole kuitenkaan vielä menetetty. Pinnoite on hyvin todennäköisesti päässyt tukkeentumaan.

 

PURE:EST T3 pienpoistoaine & PURE:EST W1 raudanpoistoaine:
Seuraavaksi otetaan T3 ja W1 käyttöön. T3:lla saadaan kaikki öljypohjainen lika kuten piki pois. W1:llä taas saadaan irroitettua kaikki rautapartikkelit, joita kertyy muunmuassa jarrupölystä, tiellä sinkoilevista nastoista ym.

Lähtökohtaisesti tarve pinnoitteen elvyttämiselle on juurikin ovien alareunoissa, joten monesti riittää kun käsittelee ovien ja muiden paneelien alareunat. Annetaan molempien aineiden vaikuttaa pinnalla 3-5 min.

 

Muutaman minuutin jälkeen, huolellinen huuhtelu vedellä ja huomataankin että pinnoite alkaa elpymään ja pinnoitteen ominaisuudet alkavat taas näkymään.

 

PURE:EST S3 PH-neutraali shampoo:
Seuraavaksi kinnastellaan auto ph-neutraalilla shampoolla. Naarmujen minimoimiseksi, suosittelemme käyttämään kahden ämpärin taktiikkaa.

 

Huuhtelu vaiheessa huomasin että takakylki hylki vettä hieman heikommin. Halusin myös helpottaa auton kuivaamista, joten suihkutin tälle alueelle kertaallen PURE:EST P1:stä. Heti perään vedellä huuhtelu ja alla onkin lopputulos 😎

 

 

Vasempaan takakylkeen saatiin taas maksimaalinen suoja sekä veden- ja lianhylkivyys alle 15 sekunnissa. Loppuauton osalta pinnoite toimiikin taas todella nätisti, kun saatiin tukkeutunut pinnoite elvytettyä.

Lopuksi kuivataan auto PURE:EST sinisellä kuivausliinalla.

 

Näin siis saatiin elvytettyä P1:llä luotu suoja loppupeleissä melko yksinkertaisella tavalla. Ja tämä oli hyvä esimerkki siitä, että vaikka maalipinta ei hylkisi enään likaa- ja vettä kovinkaan tehokkasti, se ei tarkoita että sitä pinnoite olisi kulunut pois. Maantiefilmi on vain tukkinut sen. Käyttämällä oikeita autonhoitotuotteita, saadaan se uudestaan "eloon".

Alla vielä lista tuotteista joita käytin autonpesuun:

Esipesu: PURE:EST A2
Pienpoisto: PURE:EST T3
Raudanpoisto: PURE:EST W1
Kinnastelu: PURE:EST S3
Suoja-aine: PURE:EST P1
Kuivaus: PURE:EST Sininen kuivausliina.

 

Linkki tuotteille: YLLÄPITOPESUIHIN


You may also like Näytä Kaikki